Gucci to ikona stylu

Ponadczasowość i uniwersalność marki Gucci trwa już ponad 90 lat. Każda nowa kolekcja wzbudza niemałe emocje, ale przede wszystkim zawsze zachwyca stylem i jakością wykonania. Gucci wpasowuje się w gusta zarówno córek jak i matek. Najbardziej wpływowi redaktorzy i wydawcy magazynów modowych od lat rozpisują się na temat fenomenu Gucciego. Najbardziej doceniane osoby  z branży modowej mają pewność, że zapisany na kartach historii Dom Mody Gucci to przykład realizacji marzeń i determinacji w drodze na szczyt. Opowieść o młodym człowieku, który nie miał nic a zyskał ogromne pieniądze i szacunek w domach mody. Gucci- niedościgniony mistrz. Jak zaczęła się jego historia?

 Od pucybuta do milionera

Historia powstania marki modowej Gucci jest dość trywialne i prosta. Wydawać by się mogło, że takie rzeczy dzieją się jedynie w filmach, a w prawdziwym życiu nie ma szans na taki los. A jednak. Guccio Gucci-założyciel Domu Mody- był synem biednego kapelusznika. Wychowany w biedzie i ubóstwie pragnął innego życia. Chciał uciec od biedy. Jako młody chłopak w 1898 roku rozpoczął pracę w hotelu w Londynie gdzie starając się o posadę portiera został…pucybutem. Przez długi czas, w hotelowym korytarzu, czyścił bogatym osobistościom buty. Dzięki temu miał bardzo dużo czasu, żeby przyglądać się temu innemu światu, obserwować ludzi i ich zachowania, ale przede wszystkim zwracać uwagę na ich styl. Dokładnie wykonane buty, idealnie skrojone torby, solidne walizki- to wszystko sprawiło, że Gucci zaczął zastanawiać się nad tym czym jest luksus. Fascynowało go to inne życie. Po paru miesiącach pracy zdefiniował czym jest poczucie luksusu “luskus jest wtedy, kiedy zmienia się buty kilka razy dziennie, a nie co kilka lat”. Zainspirowany swoimi obserwacjami, a także życiem na wyższym poziomie postanowił realizować swoje marzenia i pasję.

Przekorny los

Odwiedzając swój rodzinny dom, ukochaną Florencje, los postawił na drodze Gucciego piękną kobietę – Aidę Calvellie. Była ona kobietą z dzieckiem, przez co jej reputacja nie należała do najlepszych. Zakochany Gucci postanowił jednak ożenić się z nią, tym samym sprzeciwiając się rodzicom, którzy nie chcieli takiej żony dla swojego syna. Niestety młody Gucci musiał porzucić swoje marzenia i ambicje. Powiększająca się rodzina potrzebowała pieniędzy na utrzymanie, dlatego też nie miał wtedy możliwości rozwijania swoich pasji i marzeń. Lata mijały, a Gucci pracował w różnych miejscach zarabiając niewielkie pieniądze, z których ledwo mógł utrzymać rodzinę.

Jedyna taka okazja

Czterdziestoletni wówczas Gucci porzucił nadzieję o spełnieniu swoich marzeń, zajął się utrzymaniem żony i dzieci. Musiał podjąć pewną pracę, która zapewni stabilny byt. Pewnego dnia dowiedział się, że parę ulic dalej do sprzedania jest butik z galanterią. Bez chwili namysłu, wraz z małżonką postanowili zainwestować swoje oszczędności i tym samym, w roku 1921 we Florencji, otwarty został pierwszy butik Gucciego, w którym na początku sprzedawane były akcesoria do jazdy konnej. Dopiero po pewnym czasie zauważono lukę na rynku i tym samym małżeństwo szybko postawiło na własne projekty i produkcję oryginalnych torebek. Myślą przewodnią miała być jakość i solidność. Nikt w najśmielszych snach nie spodziewał się, że niepozorny, mały butik na skraju Florencji będzie początkiem powstawania wielkiego imperium mody, jaką Gucci niepodważalnie jest.

O ogromnym, rzadko spotykanym wyczucie smaku i stylu, którego pozazdrościć mogli mu liczni, bardziej doświadczeni projektanci, świadczy przede wszystkim ogromny sukces, który udało się Gucciemu osiągnąć w tak krótkim czasie. Nie miał on bowiem ambicji bycia światową marką. Wydawać by się mogło, że ten skromny butik był już dla niego wielkim osiągnięciem. Okazało się jednak, że niesłychanie wielki talent do projektowania Gucciego jak i smykałka do biznesu to połączenie idealne.

Skromne życie rodziny Guccich coraz bardziej przypominało to, które młody pucybut podziwiał w samotności w hotelu Savoy. Jednak szacunek do pieniądza i zaradność Gucciego pozwoliła na prężny rozwój butiku. Bardzo szybko projektant rozpoczął współpracę z dostawcami skór. To na co zwracał biznesmen uwagę najbardziej to jakość materiałów. Według niego jedynie prezycja i szacunek do materii, z której miało coś powstać była kluczem do pełni sukcesu.

Pierwsze problemy Gucci

Każda dobra, znana na cały świat marka miała w swojej historii lepsze i grosze dni. Pierwsze problemy na drodze galanteryjnego sukcesu Gucciego rozpoczęły się latach 30, zaraz po wybuchu wojny. Polityka Mussoliniego odcięła projektanta od dostaw skóry. Produkcja musiała zostać wstrzymana, Gucci nie wyobrażał zastąpienia znanych wcześniej skór i materiałów gorszym rodzajem. Wydawać by się mogło, że jego rozdarcie między podejściem biznesowym a artystycznym znacząco złagodzi jego solidne zasady. Nic bardziej mylnego. Uparty i pewny swego projektant szukał alternatywy. Warunek był jeden. Musiały być to materiały tak samo dobre i solidne jak poprzednie. Według Gucciego wojna nie była dostatecznym powodem żeby rozczarować swoich klientów. Główną jego ideą było skupienie na jakości materiałów – idea ta przyświeca marce do dzisiaj. Zdeterminowany postanowił zamienić skórę na fenomenalny jakościowo materiał z gęsto drukowanymi literkami GG. Do dziś tkanina ta pojawia się na modelach niektórych torebek czy jako ekskluzywny detal ubrania.

Od dna na sam szczyt

Chwilowy przestój produkcji spowodowany wojną i problemami z dostawcami zaburzył funkcjonowanie butiku. Galanteria przechodziła kryzys, nowe materiały musiały zostać zaakceptowane przez klientów, którzy przyzwyczajeni byli do nieco innego stylu i materiałów. Jednak zmiana, która zaszła okazała się być strzałem w dziesiątkę. Niedługo po wprowadzonych innowacjach kolekcje Gucciego powedrowały na sam szczyt. W szybko rozwijającym się biznesie pomagali projektantowi jego trzej synowie. Największym sukcesem coraz bardziej znanej marki stała się topowa torebka Gucci Bamboo. Charakterystyczna mała kuferkowa torebka z bambusową rączką podbiajała serca niejednej Pani. Zachęcona sukcesem rodzina Guccich postanowiła zrobić następny krok do świata mody – otworzyć kolejny butik.

Zaangażowani synowie, którzy podobnie jak ojciec mieli sporą smykałkę do interesów postawili na Rzym. Oficjalnie w 1938 roku firma Gucciego wyjeżdża poza obszar Florencji tym samym dając sobie szansę na większy rozgłos i poznanie. Nowe miejsce bardzo szybko zakochał się w projektach i stylu Gucci. Coraz częściej na ulicach zobaczyć można było kobiety w projektach z logiem GG. Sławę zyskały one również wśród gwiazd. Ingrid Bergmann rozsławiła dzięki temu torebkę Bamboo.

Rzymski sukces był początkiem i motywacją do dalszych działań. Napędzeni dobrą passą synowie postanowili nie zwalniać tempa i otwierać kolejne butiki. Ich celem był Mediolan. W 1951 roku udaje się im otworzyć butik w Mediolanie, a już dwa lata później sklep marki Gucci znajduje swoje miejsce na Manhattanie. Niestety, w tym samym roku w którym potężna marka zaczyna być nazywana modowym imperium w Stanach Zjednoczonych, w Wielkiej Brytanii umiera jej założyciel – Guccio Gucci. Pogrążeni w żałobie synowie nie zwalniają jednak tempa. Nie pozwalają aby działania ich ojca poszły na marne. Otwierają kolejne butiki, między innymi w stolicy mody – w Paryżu.

Sukces na Manhattanie to przede wszystkim ogromne zainteresowanie gwiazd. Butik odwiedziła sama Grace Kelly oraz Jackie Kennedy. Sfotografowane damy z produktami od Gucciego rozpętały prawdziwy szał wśród klientek. Marka Gucci na dobre zagościła w modowych ramach i stała się niepodważalną ikoną stylu i luksusu.

Wypromowana przez Jackie Kennedy torebka zmieniła nazwę na “Jackie” tym samym zwiększając swoja sprzedaż i robiąc zawrotną karierę. Grace Kelly postawiła na delikatną apaszkę w kwiaty. Wzór ten do dzisiaj jest w kolekcji marki pod nazwą “Flora”.

Skandale w rodzinie Gucci

Po śmierci Guccio Gucciego marka została przekazana w ręce trzech synów. Rozpoczyna to okres szeroko opisywanych skandali ,zdrad a nawet zlecenia zabójstwa jednego z synów, za które wyrok nadal odsiaduje jego żona.

Tajemnicą nie jest również fakty, iż synowie Gucciego nie odziedziczyli po ojcu zmysłu artystycznego. Ważniejsze było powodzenie interesu niż kontynuacja stylu i polityki jakości.

Moment przełomowy

Do lat 80-tych marka Gucci rozwijała się coraz bardziej. Synowie zmarłego projektanta rozszerzyli asortyment firmy. Na witrynach sklepowych pojawiły się zegarki, perfumy oraz ubrania. Wraz z rozrostem firmy zaczęły pojawiać się pierwsze słowa krytyki. Popularność produktów Gucciego stała się tak duża, że ciężko było określić czy nadal są to rzeczy luksusowe czy już można nazywać je ogólnodostępnymi. Sukces z każdym rokiem był jednak coraz większy. Nie słabnąca sława wytwarzała na właścicielach coraz większą presję. Ówczesny właściciel- wnuk Gucciego, Maurizio- przytłoczony odpowiedzialnością postanowił sprzedać swoje udziały. Początek lat 90-tych to także początek nowej ery dla marki Gucci.

 Nowa era Gucciego

Nowi właściciele, w tym dyrektor kreatywny – Tom Ford – zmienili dotychczasową politykę firmy. Oparli  marketing na kultowych torbach ale także i ubraniach. Precyzyjne oko i artystyczny zmysł Forda zrobiły furorę wśród odbiorców. Niezwykle kobiece i seksowne kreacje skradły  serca niejednej gwieździe. Ubrania spod ręki Forda były luksusowe i niezwykle pociągające. Aktorki czy piosenkarki coraz częściej występowały w ubraniach z Domu Mody Gucci na czerwonym dywanie. Dzięki Fordowi firma wróciła na tory sukcesu i została wyceniona  na ogromne kwoty pieniądze.

Tom Ford zachęcony swoimi osiągnięciami postanowił odejść po 10 latach współpracy i otworzyć własną firmę pod swoim nazwiskiem.

Kolejne zmiany przyniosły równie spektakularne efekty. Projektantka Frida Gianinni odświeżyła znacząco kolekcję. Ubrania nie były już aż tak seksowne, ale nadal niezwykle kobiece. Artystka dodała wiele elementów romantycznych dzięki czemu kolekcja nabrała lekkości. Wprowadziła również  nowe modele torebek w tym it-bags oraz unowocześniłaklasyczny kuferek Bamboo. Jej pierwsza kolekcja pokazana została w 2005 roku i otrzymała pozytywne recenzje. Jednak podejście Gianinni nie do końca odzwierciedlało pierwotne założenia przekazywane przez Gucciego. Według nowej projektantki to co tworzy markę Gucci to akcesoria. Odbiega to od idei najlepszej jakości i solidności głównych produktów marki.

Największe domy mody

Silna marka jaką niewątpliwie jest Gucci nie chciała osiąść na laurach. Ważnym punktem w rozwoju firmy była konkurencja z pozostałymi wielkimi domami mody, takimi jak Dolce&Gabbana czy Versace. Zdobywane nagrody miały pomóc w jeszcze większym rozwoju firmy i wprowadzaniu jej na prowadzenie. Jedną z nich był perfumeryjny Oscar czyli FiFi Awards dla zapachu “Gucci Guilty”. Zapach określany jako idealnie pasujący do seksownych i luksusowych kobiet, triumfujący wśród wielu kolekcji innych domów mody. Zdecydowanie jest on jednym z najbardziej rozpoznawalnych zapachów na rynku. Uniwersalny i ponadczasowy zyskuje uznanie młodszych jak i  starszych.

Od luksusu do kiczu?

W 2015 roku dyrektorem kreatywnym został Alessandro Michele. Wprowadził on powiew świeżości do luksusowch kolekcji zyskując tym samym jeszcze większe grono fanów. Przerysowane i kiczowate kolory odbiegają od pierwszych kolekcji Gucci. Oryginale kroje oraz wzory wzbudzają do tej pory niemałe kontrowersje. Intensywne barwy oraz zwiewność materiałów zdecydowanie wyróżniają się na tle poprzednich kolekcji. Sympatycy tradycyjnych kolekcji nie koniecznie odnajdą się w nowościach jakie proponuję Dom Mody. Jednakże wśród osób z branży modowej zyskała ona bardzo dużą przychylność i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

Wizjoner

Michele nie tylko nazywany jest projektantem, ale przede wszystkim wizjonerem. Gdy tylko przekroczył próg Domu Mody Gucci wiadomym było, że nowe projekty będą zupełnie inne od tych tradycyjnych, pierwotnych. Zatrudnienie osoby o tak nowatorskim podejściu było nie tylko ogromną szansą dla Gucciego, ale przede wszystkim wielkim ryzykiem. Pozwolenie na wprowadzenie zupełnie innego stylu i wielu elementów odbiegających od tego początkowego musiało wymagać wielkiego zaufania całej firmy – w końcu szacuje się, iż firma Gucci warta jest ponad 4 biliony euro. Nie można by było zatem pozwolić sobie na hańbę wyrobionej przez ponad 90 lat opinii.

Kolekcje Alessandro Michele są niepowtarzalne. Z sezonu na sezon zaskakują coraz bardziej i wprowadzają w wielkie zdziwienie nawet salonowych wyjadaczy. Ponadto projektant przykłada niezwykle dużą wagę do kampanii promujących przygotowaną kolekcję. Cechą rozpoznawczą kampanii pod okiem Michela jest to, że każda z nich opowiada historię, wprowadzając tym samym odbiorcę do innego świata, często magicznego czy bajkowego. Dyrektor przyznaje, iż dla niego tworzenie kolekcji to nie tylko skupienie się na stylizacjach, ale przede wszystkim na atmosferze odbioru. Ważnym aspektem jest dla niego to co dzieje się przed pokazem, ale również po.

Największym sukcesem Wizjonera jest umiejętność wprowadzania od biorcy do jego świata i sprawienia, że wszystko poukłada się w przejrzystą całość. Wyśmienitym przykładem stylu tworzenia kampanii w oparciu o wizję Alessandro jest spot promujący kolekcję jesień 19/20. Ma za zadanie ona przenieść odbiorcę do lat 70-tych. Autentyczność ujęć z dawnych lat sprawiają wrażenie jakby pokaz rzeczywiście tworzony był ponad 40 lat temu.

Alessandro zaskoczył także w 2017 roku zapraszając do kampanii promocyjnej 80 letnią aktorkę Vanessę Redgrave. Uznał, iż niepowtarzalna uroda idealnie wpasuje się do kolekcji przywołującej arystokratyczną Anglię. Dystyngowany wizerunek artystki w połączeniu z wiktoriańskimi fasonami oraz kwiecistymi wzorami zachwycił wielu krytyków. Ukrytym przekazem kampanii miało być stwierdzenie, że ubrania Gucci nie są jedynie przeznaczone dla osób młodych, ale nadają się dla osób w każdym wieku.

Nie tylko ubrania tworzą markę Gucci

Sukces marki Gucci to przede wszystkim ponadczasowe i unikatowe torebki, wykonane ze świetnej jakości materiałów. Dopracowane szczegóły sprawiają, że produkty są uznane za luksusowe. Ważnym założeniem domu mody Gucci jest to, że w całości marka ma być uznana za luksusową i niepospolitą. Nie tylko produkty przez nich tworzone, ale samo miejsce będące wizytówką Gucci ma robić wrażenie. Duża uwaga skupiona jest w wystroje wnętrz domów mody. Elementy charakterystyczne to połączenie luksusowych złotych zdobień z przytulnością i kameralnością. Przytłumione światło, elegancję lecz kolorowe meble, grube dywany i szklane stoliki tworzą niepowtarzalną atmosferę tych miejsc.

Gucci garden

Niegdyś Gucci museo teraz Gucci garden. Ogrody Gucci usytuowane są w najbardziej prestiżowej z Florenckiej lokalizacji. Nowootwarta ekspozycja pokazuje jak Michele korzysta z ogromnych archiwów marki. Każda sala poświęcona jest innej tematyce. Znaleźć można pokój o nazwie Bagology, pokój roślinny czy pokój fascynacji Michele naturą.

Gucci otwiera… Księgarnie?

Taka informacja całkiem niedawno obiegła świat. I nie jest to żart! Na powierzchni liczącej około 10 tysięcy metrów kwadratowych, przy ulicy Wooster 63 Gucci zaznaczył swoją obecności. Jeden z bardziej luksusowych butików, w których kupić można najnowsze elementy kolekcji zarówno męskiej jak i damskiej, perfumy, biżuterię, zegarki. Włoski Dom mody postanowił otworzyć księgarnie. Mieści się ona w tej samej lokalizacji co luksusowy butik. W asortymencie znaleźć można przede wszystkim wszelkiego rodzaju albumy o modzie, architekturze, sztuce czy artystyczne fotografie. Oprócz możliwości zrelaksowania się przy lekturze można będzie tam zakupić różnego rodzaju artykuły papiernicze, notesy, zeszyty, piórnik, ołówki lub długopisy. Całość wnętrza zaaranżowana będzie na lata 70/80. Całości dopełnić będą meble vintage oraz stoliki kawowe. Tak samo jak butiki, miejsce to ma być luksusowe ale przytulne i przyciągające tłumy.

Eksluzywność Gucciego

Należy pamiętać, że ekskluzywność i luksusowość produktów marki Gucci nie ma odzwierciedlenia jedynie w cenach. Tym co najbardziej wyróżnia ubrania, torby czy zegarki Gucci to niesamowita jakość i gwarancja solidnego wykonania. Dopracowane szczegóły a także dbanie o każdy detal produktu sprawiają, iż jest on niepowtarzalny i wyjątkowy. Tym co wyróżnia produkty Gucci jest fakt, iż mogą być one przekazywane z pokolenia na pokolenie. Kwota jaką należy zapłacić za sukienkę bądź torebkę zdecydowanie idzie w parze z gwarancją wykonania i materiałów, z których została stworzona. Marka Gucci to nie tylko ikona mody dyktująca trendy na kolejne lata, ale przede wszystkim wyjątkowość zakupionego produktu. W dobie walki o ekologię czy humanitarne traktowanie pracowników można mieć pewność, że osoby które wykonywały dany produkt są dobrze traktowane.

Kupując piękne i ponadczasowe ubrania Gucci można mieć pewność, że będą towarzyszyły nam bardzo długo nie tracąc tym samym na jakości. Staranność wykonania gwarantuje, iż niemała cena potwierdza adekwatność do jakości.

Ceny torebek Gucci

Cena torebki zależy od materiałów z jakich została wykonana, od wielkości, dodatkowych detali oraz rączki. Niektóre z nich wykonane są ze skóry inne z materiału. Jedne bogato zdobione, drugie gładkie bez dodatków.

Sumą jaką trzeba zapłacić za wybrany model nie jest mała, ale wiąże się to niesamowitą jakością. Należy pamiętać również, że są to torebki na lata i jeśli tylko będą one użytkowane w odpowiedni sposób mogą być również przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Ceny wahają się od 2 tysięcy euro do nawet 20 tysięcy euro. Tańszą alternatywą są torebki a’la gucci inspirowane stylem tego znanego domu mody. Ceny torebek inspirowanych wahają się w granicach 149-259 zł.

Najnowsza kolekcja

Alessandro Michele również w najnowszej swojej kolekcji połączył przeszłość z przyszłością. Oldschoolowe marynarki w połączeniu z nowoczesnymi nakryciami głowy intrygują i zachęcają do zagłębienia się w dalsze zakamarki wyobraźni projektanta.

W świecie mody Michele znany jest ze swoich oryginalnych i nieco zadziwiających pomysłów. W jego dorobku odnaleźć można pokazy na wybiegu przypominającym Cmentarz, modelki trzymające odlewy swoich głów czy fascynację Frankensteinem. Innowacyjne podejście artysty tym razem dało upust przy okazji prezentacji kolekcji wiosna /lato  2019. W stylizacjach nie zabraknie awangardy, vintage’u i ekstrawagancji. Dresy z cekinami, czepki zamiast czapek, szelki, oversizowe marynarki i ogromna biżuteria to tylko nieliczne z kluczowych elementów stylizacji według projektanta domu mody Gucci.

Dyrektor kreatywny Gucci przy swoim pokazie sięgnął tym razem do czasów włoskiego teatru eksperymentalnego Leo de Berardinis i Perli Peragallo. To właśnie ich poczuci humoru, wrażliwość, wizjonerstwo i szaleństwo próbował przestawić Alessandro. Podkreślać to miały geometryczne kształty kołnierzy, okulary przeciwsłoneczne zakrywające pół twarzy modelki czy nakrycie głowy z uszami Myszki Miki.

Swoiste niezrozumienie i szaleństwo w projektach Michele mógłby się wydawać nie będzie zrozumiałe a tym bardziej pozytywnie odebrane przez krytyków i odbiorców pokazu. Tymczasem otwartość umysłu publiki i świadomość wrażliwości oraz poczucia estetyki projektanta wywołała spektakularny sukces i zebrała bardzo dobre recenzje. Pokazy mody Alessandro odbierane są nie tylko jako przedstawienie kolekcji, ale wydarzenie kulturalne porównywane do spektaklu teatralnego. Nieprzewidywalna wyobraźnia projektanta z roku na rok coraz bardziej zadziwia powodując, że na kolejną kolekcję wszyscy niecierpliwie czekają.

Dom mody Gucci od początku nastawiony był na bardzo wysoką jakość oraz niesamowicie solidne i trwałe  wykonanie wszystkich produktów. Modowe imperium z każdym rokiem trwania na rynku zyskuje coraz większą sławę i uznanie wśród klientów. Od ponad 90 lat projektanci stają na wyżynach możliwości tworząc unikatowe dzieła sztuki, które zaspokoją gusta najbardziej wybrednych znawców mody. Gucci na zawsze zapisze się na kartkach historii modowej jako wielka legenda. A historia młodego, biednego człowieka będzie motywacją dla Innych ludzi i przykładem na to jak daleko można zajść dzięki ciężkiej pracy.